Opes Corporation Oy kasvattaa toimintaansa Salossa

Opes Corporation Oy:n henkilöstömäärä on kohonnut vuodessa reilu kymmenestä sataankahdeksaankymmeneen. Operatiivinen johtaja Dan Berglund (vas.) ja toimitusjohtaja Janne Järvenpää (oik.) ovat tyytyväisiä yrityksen moninkertaistettuun liikevaihtoon. Tuotannon koordinaattori Tiia Kallio on ollut mukana yrityksessä startup-ajoista asti.

Kuivaelintarvikkeiden maustamiseen keskittyvällä Opes Corporation Oy:lla on takanaan kiireinen vuosi. Yritys on lyhyen ajan sisällä lisännyt tuotantoaan tuotteidensa, makukorttien, kasvaneen kysynnän vuoksi. Jyrkän nousun ovat mahdollistaneet joustavat tuotantotilat, Yrityssalon tuki ja oikea asenne.

Poikkeuksellista kasvua valmistavan teollisuuden yritykselle

Kemianalan yritys Opes Corporation Oy on vuoden 2019 lopulta ottanut huimia harppauksia. Liikevaihto on noussut 1,6 miljoonasta noin 30 miljoonaan euroon ja henkilöstömäärä on kasvanut reilu kymmenestä sataankahdeksaankymmeneen.

Yrityksen toimitusjohtaja Janne Järvenpää ei ole vastaavaa aikaisemmin kokenut. Yllättävä nousu on otettu kuitenkin tervetulleesti vastaan. Hiljaistakin on nimittäin ollut.

“Aloittaessamme Salossa vuonna 2014, toiminta lähti nollasta. Toimimme jo silloin nykyisissä, vaikkakin pienemmissä tiloissa. Tuotannon käynnistyttyä saimme asiakkaita Suomesta ja Euroopan ulkopuoleltakin. Sitten vuonna 2016 ilmeni, ettei tuotteiden myynti ollut toivotulla tasolla, joten jouduimme vähentämään väkeä”, Järvenpää muistelee.

Uusi kasvuvaihe alkoi, kun yritys solmi ison kaupan vuonna 2019. Siitä alkanut nousu on ollut valmistavan teollisuuden yritykselle poikkeuksellista – jotain mitä Järvenpään mukaan tapaa normaalisti pelialan yrityksillä.

“Aineellisten hyödykkeiden alalla tuotannon skaalautuminen vaatii enemmän resursseja. Yrityksemme liikevaihdon moninkertaistaminen on sekä nopeiden investointien että suunnitelmallisen työn tulosta. 4 000 neliön tilamme ovat mahdollistaneet sen, että olemme voineet nostaa konekapasiteettia ja siten tukea tuotantoprosessia kokonaisvaltaisesti. Hyvin valmistautuneina olemme voineet vastata kasvaneeseen kysyntään”, Järvenpää sanoo.

Markkinat maustekorteissa

Menestyksen taustalla on funktionaalisten kemikaalien hyödyntäminen. Yrityksen patentoitu teknologia yhdistää kemikaaleja alustoihin, jotka hyödyntävät muita painoteknologioita, kuten silkkipainoa. Tuloksena on syntynyt tuotteita, joilla on haluttu funktio, kuten maku.

“Valmistamme makukortteja sekä omalla että Private Label -brändeillä. Makuvariantit sopivat moneen tarkoitukseen. Käyttöalueita ovat esimerkiksi tee, kahvi tai jauhot, mutta soveltuvat makukortit moneen muuhunkin. Niillä voi maustaa vaikka sulaa steariinia ja tehdä tuoksukynttilöitä, kuten eräs työntekijämme on kokeillut”, Järvenpää naurahtaa.

Tuoksuihin liittyvä antibakteerinen funktionaalisuus on yksi osa-alue, jota yritys voi jatkossakin soveltaa. Lisää käyttöapplikaatioalueita haetaan myös tietyille makuraaka-aineille. “Molemmat ovat kuitenkin vielä tuotekehitysvaiheessa. Meidän toimintatapa on, että tehdään ensin ja puhutaan sitten”, Järvenpää linjaa.


Janne Jarvenpää sanoo, että yrityksen makukorteilla on monia käyttöalueita. Niillä voi maustaa muun muassa teetä tai kahvia, jopa sulaa steariinia.

Täsmällistä apua Saloon sijoittumiseen

Tuotannon käynnistäminen Salossa oli yritykselle aikanaan oikea ratkaisu. Maantieteellinen sijainti ja taloudellinen etu ajoivat muiden vaihtoehtojen edelle. Ajoitus ja ulkopuolinen tuki sinetöivät päätöksen.

“Nokian ja Microsoftin myllerryksen jälkeen Salon seudulla oli tarjolla paljon työntekijöitä. Saimme myös kaupungilta hyvin tukea yrityksen perustamiseksi”, Järvenpää kertoo.

“Ratkaiseva tuki tuli kuitenkin Yrityssalolta”, sanoo yrityksen operatiivinen johtaja Dan Berglund. “Heidän laajat kontaktit, kyky reagoida nopeasti ja toimialan tuntemus olivat meille suureksi avuksi. Ilman Yrityssalon Jouko Urmaksen karismaa ja nopea toimintaa istuisimme tälläkin hetkellä Suomenlahden toisella puolella.”

Tuotanto ja muu toiminta jäi Saloon, mutta markkinat ovat maailmalla, tärkeimpinä alueina EU ja Etelä-Amerikka. “Näiltä alueilta löytyi kiinnostusta tuotteen jälleenmyyntiin jo varhaisessa vaiheessa. Siihen olemme vastanneet systemaattisella myyntityöllä. Potentiaalia on myös Japanissa”, Järvenpää sanoo.

Markkinoiden kasvuun on valmistauduttu, ja Salon tehtaan laajennus on jo vireillä. Mahdollisiin koronarajoituksiin on kuitenkin myös varauduttu. “Edetään sen mukaan, mitä markkinat kertovat. Siitä rekrytointitarpeetkin syntyvät”, Järvenpää toteaa.

Startup-yrityksen matkassa alusta asti

Opes Corporation Oy:n tuotannon ytimessä ovat oikeat ihmiset. Järvenpää ja Berglund ovat tyytyväisiä siihen, kuinka hyviä työntekijöitä yrityksen ympärille on syntynyt. Startup-toimintansa alussa he haastattelivat rekrytoinnin yhteydessä yhden päivän aikana kolmekymmentä henkilöä. Osa on edelleen mukana tuotannossa.

Tiia Kallio on yksi heistä. Hän on nähnyt yrityksen koko kehityskaaren startup-ajoista tähän päivään. Kallion vastuulla on tuotannon koordinointi, mikä vaatii laajaa näkemystä tuotannon eri vaiheista mutta myös muiden huomioimista. “Olen ollut mukana ensimmäisestä päivästä lähtien. Kun on ollut kokemassa yrityksen nousut ja laskut, antaa se perspektiiviä ja kehittää omaakin asennetta. Se on hyödyksi muita ohjatessa”, Kallio tietää.

Juuri asennetta yrityksessä arvostetaan. “Kaikki mitä tuotannossa tehdään, pystymme opettamaan. Meillä pärjää oikealla asenteella. Sen merkkejä ovat itseohjautuvuus, avoimuus ja suora kommunikaatio. Niiden eteen olemme tehneet töitä ja nyt se näkyy hyvänä henkenä yrityksessä”, Järvenpää kertoo.